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Korean J Child Stud > Volume 38(1); 2017 > Article
한국 사회에서 조부모의 손자녀 양육
조부모가 되는 것은 가족 관계와 생활 전반에 큰 변화를 가져오는 새로운 경험이다. 새로운 경험이 대부분 그렇듯이 조부모들은 기쁨과 흥분을 느끼면서도 동시에 부담감을 느낄수 있다. 최근 여러 기관에서 발표한 통계치를 종합해보면, 우리 사회에서 조부모가 손자녀 양육을 담당하는 비율은 영유아 자녀를 둔 가정의 약 20–40%에 해당한다(Lee, Kwon, & Kim, 2015; Shin, Yoo, Kim, & Yoon, 2013; Yoo, Lee, & Hong, 2015). 그러나 이 주제에 대한 연구는 상대적으로 충분히 이루어진 것 같지 않다.
손자녀의 대리 양육자 역할을 하는 조부모의 생활과 경험을 이해하기 위해서는, 적어도 다음의 세 가지 측면을 살펴보아야 할 것으로 생각된다: (1) 조부모의 발달적 특성, (2) 부모-자녀 관계를 포함한 가족 관계, 그리고 (3) 사회적, 경제적 환경이 그것이다.
우선 첫째, 조부모가 되는 시기는 전생애 발달에서 주로 중, 노년기에 해당한다. 본인과 자녀의 초혼 연령이 이른 경우에는 40, 50대, 초혼이 늦은 경우에는 60, 70대에 조부모가 되는 것이 일반적이다. 40, 50대 중년들은 노화로 인한신체적, 사회적 변화에 스스로 적응하면서, 동시에 아직 완전히 자립하지 못한 자녀들을 뒷바라지 하는 경우가 많다(Lemme, 2002). 물론 중년기가 인생의 황금기일 수도 있지만, 미디어에서 자주 언급되는 ‘중년기 위기’나 ‘샌드위치 세 대’ 등의 용어는 중년기에 겪는 신체적, 경제적, 사회적 문제와 빠르게 변화하는 환경에 잘 적응하지 못하는 스트레스를 언급한다(Conway, 1997; Kruger, 1994). 또한 노년기에는 그 이전보다 신체와 인지 능력의 저하가 가속화되기 때문에, 많은 60, 70대 조부모들은 질병과 경제적 어려움 없이 남은 여생을 잘 살아갈 것을 고민한다(Lemme, 2002). 따라서, 손자녀 양육의 질과 동기는 조부모 자신이 현재 경험하고 있는 발달적 과업이나 특성에 따라 달라질 수 있다.
둘째로, 조부모와 그들의 성인 자녀인 부모와의 관계는 직접 혹은 간접적으로 손자녀의 발달에 영향을 미칠 수 있다. 성인 자녀와 좋은 관계를 형성해 온 조부모들은 손자녀와도 안정적이고 긍정적인 상호작용을 할 가능성이 높으며(Mueller & Elder, 2003), 자신의 부모와 안정적인 애착 관계를 형성한 성인들 역시 그들의 자녀와 긍정적인 관계를 형성하는 경향이 있다(Adam, Gunnar, & Tanaka, 2004; Bretherton, 1990). 조부모의 양육 행동은 성인 자녀의 양육 태도 및 가치 형성에 결정적인 역할을 하는 것으로 생각된다.
마지막으로, 조부모 양육을 이해하기 위해서는 한국 사회의 체계와 문화적 특성을 이해할 필요가 있다. 현재 한국 사회는 서구 산업사회의 개인주의적 문화에 크게 영향을 받은 모습이지만, 조부모나 친족의 양육 참여가 높은 비중을 차지 하고 있다는 것은 우리나라가 아직 집단주의 문화라는 것을 말해준다. 맞벌이 부부가 어린 자녀를 안심하고 맡길 수 있는 보육 환경이 충분히 확립되지 않은 현실에서는 더욱 조부모나 가족 구성원을 대리 양육자로 선택하게 될 것이다(Yoo et al., 2015). 많은 조부모들이 그들의 성인 자녀를 위해 편안한 노후를 포기하고 스트레스가 많은 손자녀 양육을 담당하는 경우가 많다.
결론적으로, 조부모의 손자녀 양육은 어떤 한 요인이 아니라, 발달적, 대인관계적, 사회경제적 요인들의 역동적 상호작용의 결과물로 이해해야 한다. 아동학회지 이번 호에도 조부모와 관련된 주제를 다룬 연구들이 소개되고 있다. 이러한 관점에서 읽어본다면 더 흥미로운 점을 발견하게 될 것이다.
Being a grandparent is a new experience that brings great changes to family relationships and daily life. It is natural for new grandparents to feel complicated feelings such as joy, excitement, and burden simultaneously. According to recent statistics reported by various institutions, the proportion of grandparents who care for their grandchildren while their adult children work seems to account for 20–40% of households with infants and preschool children within the Korean social context (Lee, Kwon, & Kim, 2015; Shin, Yoo, Kim, & Yoon, 2013; Yoo, Lee, & Hong, 2015). However, little research has been conducted on this topic.
To fully understand the lives and the experiences of grandparents as substitute caregivers in our society, I think that it might be necessary to consider at least three aspects: grandparents' developmental characteristics, family relationships such as parent–child relationships, and social and economic environments.
First, most people become grandparents in their middle- to old-age years. In general, the parents of adult children might become grandparents in their 40s and 50s if they or their children married early, or in their 60s and 70s if they or their children married later. People in their 40s and 50s are more likely to nurture their children who are not yet self-reliant while adapting themselves to physical and social changes by age (Lemme, 2002). Middle age can be the golden age of life, but concepts of ‘midlife crisis' and the ‘sandwich generation’ (frequently used in the media) refer to the midlife stress caused by physical, financial, and social problems and personal maladjustment in a rapidly changing environment (Conway, 1997; Kruger, 1994). In addition, many grandparents in their 60s and 70s worry about whether they will be able to spend the rest of their lives without physical illness and economic difficulties because the decline of body strength and cognitive ability accelerates during this time (Lemme, 2002). Therefore, the quality and the motivation of grandparents' caring for grandchildren could vary by their developmental tasks and characteristics.
Second, the relationship between grandparents and their adult children can affect the development of grandchildren directly and indirectly. Grandparents who have established positive relationships with their adult children are more likely to have stable and positive interactions with their grandchildren (Mueller & Elder, 2003); further, adult children who are securely attached with their parents are more likely to establish positive and stable interactions with their children (Adam, Gunnar, & Tanaka, 2004; Bretherton, 1990). Grandparents' parenting behaviors appear to play a critical role in developing parenting attitudes and value in their adult children.
Finally, it is important to understand the social systems and cultural characteristics of Korean society. Despite contemporary Korean culture being influenced by characteristics of individualist cultures, the high proportion of grandparents' caring for their grandchildren seems to indicate that Korea is still a collectivist culture. In addition, under the circumstances in which reliable childcare systems for dual-income couples are not yet fully established, adult children might choose to utilize their parents or close family members as substitute caregivers (Yoo et al., 2015). Even though raising a grandchild is quite stressful, many grandparents are willing to give up comfortable aging and to assume responsibility of their grandchildren for their adult children.
In conclusion, grandparents' caring for grandchildren might result from the dynamic interactions of various developmental, interpersonal, and socioeconomic factors. You might feel more engaged and interested if you read the research on grandparents published in this issue of the Korean Journal of Child Studies with this perspective.
Hana Song, Editor-in-Chief of the Korean Journal of Child Studies.

Conflict of Interest

No potential conflict of interest relevant to this article was reported.

References

Adam, E. K., Gunnar, M. R., & Tanaka, A. (2004). Adult attachment, parent emotion, and observed parenting behavior: Mediator and moderator models. Child Development, 75(1), 110-122 doi:10.1111/j.1467-8624.2004.00657.x.
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Bretherton, I. (1990). Communication patterns, internal working models, and the intergenerational transmission of attachment relationships. Infant Mental Health Journal, 11(3), 237-252 doi:10.1002/1097-0355(199023)11:3<237::AID-IMHJ2280110306>3.0.CO;2-X.
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Conway, J. (1997). Men in midlife crisis. Colorado Springs, CO: David C Cook.

Kruger, A. (1994). The midlife transition: Crisis or chimera? Psychological Reports, 75(3), 1299-1305 doi:10.2466/pr0.1994.75.3.1299.
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Lemme, B. H. (2002). Development in adulthood(3rd ed..), Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.

Mueller, M. M., & Elder, G. H. (2003). Family contingencies across the generations: Grandparent grandchild relationships in holistic perspective. Journal of Marriage and Family, 65(2), 404-417 doi:10.1111/j.1741-3737.2003.00404.x.
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Lee, Y., Kwon, M., Kim, S. (2015). A study of grandparents raising young grandchildren and support system. Seoul: Korea Institute of Child Care and Education; (Report 2015-10).

Shin, Y., Yoo, J., Kim, H., Yoon, J. (2013). Comparative study of family policy in east asia: Korea, China, Japan, Singapore. (Policy report 2013-76). Retrieved from http://www.oecdkorea.org.

Yoo, H. J., Lee, S., Hong, J. S. (2015). A study on the child support measures for grandparents in the dual-income households. Seoul: Korea Women's Development Institute; (Report 2015-4).

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